Short-tail of long-tail zoekwoord?

Wanneer we als consument ergens naar opzoek zijn dan gaan we eigenlijk al direct naar het internet toe en zoeken het op, dit kan zijn als je opzoek bent naar informatie, mensen of spullen. Via het internet kan je alles opzoeken, wanneer je wat opzoekt dan wordt er gebruik gemaakt van zoekwoorden. Daarbij maken wij onderscheid tussen short-tail en long-tail zoekwoorden. Het enige verschil tussen die twee is de lengte van het zoekwoord, zo zijn short-tail zoekwoorden maximaal een of twee worden lang zoals: Apple telefoon. Maar long-tail zoekwoorden zijn dus minimaal drie woorden lang zijn zoals: Witte Apple Iphone 14 256gb. De long-tail zoekwoorden zijn dus veel meer beschrijvend zijn dan de short-tail. Hierdoor krijg je misschien wel minder resultaten, maar zullen de resultaten wel meer gericht zijn.


Waarom Short-tail?

Het voordeel dat short-tail zoekwoorden met zich meebrengen is dat er een enorm zoekvolume op zit. Hierdoor heb je direct een heel groot bereik en kans op veel weergave en klikken. Helaas gaat dit wel gepaard met dat er natuurlijk een hoge concurrentie op zit, omdat andere bedrijven ook zien dat hier veel zoekvolume op zit. Daarnaast is het conversiepercentage ook erg laag van short-tail zoekwoorden, omdat mensen dan toch nog een beetje in de oriƫntatiefase zitten en de zoekwoorden dus niet zo heel specifiek zijn. Hierdoor is het dus nog niet zeker of ze vinden wat ze zoeken en zal het conversiepercentage laag zijn, maar dit verschilt natuurlijk ook per zoekwoord.


Waarom Long-tail?

Zoals hierboven al verteld werd bestaat een long-tail zoekwoord uit minimaal drie (tot ongeveer 5) woorden. Hierdoor is de zoekopdracht erg specifiek en zijn de kliks ook van hoge kwaliteit en zorgen voor veel conversies. Dit is best logisch want als jij precies intypt wat je zoekt en dit vervolgens vindt, dan zal je al snel overgaan tot conversie.


bijna 75% van de zoekopdrachten zijn tegenwoordig long-tail zoekwoorden, dit komt mede door de trend: zoeken met spraakfunctie. Hierdoor kom je al snel op een long-tail zoekwoord.


Wat is beter?

Nu komt precies het antwoord wat je waarschijnlijk al gedacht had: Dat verschilt per organisatie. Maar het beste is om te beginnen met een mooie verdeling tussen short- en long-tail zoekwoorden. Dan zal je er al snel achter komen wat beter werkt voor jouw organisatie en dan kan je je daar wat meer op gaan focussen.